Når ledere lurer seg selv: Suksess leder ikke til lykke

Mange ledere oppdager før eller siden at suksess ikke automatisk gir lykke. Du kan nå alle KPI-er, tilfredsstille styret og få stående applaus fra teamet,og likevel sitte igjen med tomhet. Hvorfor er det slik, og hva kan du som leder gjøre for å finne en mer bærekraftig kilde til mening og tilfredshet?

Han satt ytterst på stolen og så nesten unnskyldende på meg.

– Vi har levert over mål på alle KPI-er i år. Ledergruppen er fornøyd. Investorene er fornøyd. Teamet er fornøyd. Men jeg… jeg kjenner ingenting.

– Ingenting?, spurte jeg, og lot spørsmålet henge.

Pause.

– Jo, uro. Og en slags tomhet kanskje.

Det var ikke første gang jeg hørte dette i coachingrommet.

En leder som på papiret var i toppform, men som opplevde en stille krise.

Ikke fordi han manglet resultater å vise til. Men fordi han hadde satt suksess som eneste målestokk for lykke, og så oppdaget at den ikke leverte.

Når vi gjør suksess til en avhengighet

Harvard-professor Arthur C. Brooks beskriver dette som success addiction: En selvforsterkende jakt på neste milepæl som aldri gir mer enn kortvarig tilfredsstillelse.

Hver seier gir et dopaminrush, men hjernen vår tilpasser seg raskt.

Hva fører det til? Vi flytter bare målstreken fremover, i stedet for å nyte veien dit og det faktum at vi faktisk har krysset den.

Som Brooks sier: “The solution is not to have more, but to want less.” I ledersammenheng betyr det å redefinere hva som teller som fremgang, og å bygge en mer balansert «lykkeportefølje» der arbeid ikke er den eneste investeringen.

Tre justeringer ledere kan gjøre

  1. Skill mellom tilfredshet og prestasjon

    Prestasjon kan måles. Tilfredshet må velges. Start med å formulere hvorfor du vil være tilfreds uavhengig av resultatene. For eksempel: “Jeg er tilfreds fordi jeg får jobbe med dyktige folk på meningsfulle prosjekter”, eller “Hver dag går jeg på jobb og får bruke hele meg med alle mine styrker. Det er det jeg alltid har ønsket meg.”

  2. ‘Mål’ mer enn tall

    Legg til egne indikatorer for glede, relasjoner og læring i din egen leder-KPI. Hvis du kun måler tall, vil du bare få mer av det, ikke nødvendigvis mer mening. ‘What you measure is what you get’.

  3. Bygg “ekte venner”

    Brooks skiller mellom “deal friends” og “real friends”. Som leder trenger du ofte flere av de siste: Mennesker som ikke er knyttet til deg via posisjon, og som tåler å si fra når du mister kompasset.

Lykke er mer enn en følelse

Brooks definerer lykke som en kombinasjon av nytelse, tilfredshet og mening. Nytelse er øyeblikket, tilfredshet er gleden etter å ha oppnådd noe, og mening er svaret på hvorfor du gjør det du gjør.

De fleste ledere jeg møter har rikelig med prestasjoner å vise til, men for lite av alle disse tre.

Etter en lang samtale sa lederen i stolen stille:

– Kanskje jeg ikke trenger å jobbe mindre for å bli lykkeligere. Men kanskje jeg må jobbe litt annerledes, og måle meg selv på andre ting. Kanskje følelsen av lykke egentlig ikke handler om oppnåelsen i seg selv?

– Kanskje ikke, svarte jeg. – Kanskje det handler om å sørge for at det du oppnår faktisk føles verdt det.


Kilder:

Brooks, A. C. (2023, September 1). Harvard’s Arthur C. Brooks on the secrets to happiness at work. Harvard Business Review. Retrieved August 2025, from https://hbr.org/2023/09/harvards-arthur-c-brooks-on-the-secrets-to-happiness-at-work

Forrige
Forrige

Wisdom of the Crowd: Hva kan en okse på en landbruksmesse lære ledere om å ta bedre beslutninger?

Neste
Neste

Bli med inn i coachingrommet: Utdrag fra ekte samtaler